ΤΙ ΕΙΔΕ Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΛΩΤ;





O μύθος στην υπηρεσία της αλήθειας: Ποια είναι τα όρια της εξουσίας (οικονομικής και πολιτικής) και η νομοτέλεια της ακμής και της πτώσης της, αν και κατά πόσο κινδυνεύει από τον εαυτό της και ποιος ο ρόλος - και η τύχη - των δημοκρατικών θεσμών σε εποχές μετάβασης και αλλαγής συσχετισμών ισχύος, δεν είναι, ως φαίνεται, σημερινά ερωτήματα που απορρέουν από την τρέχουσα επικαιρότητα.
Από τον αιφνίδιο αφανισμό ευημερούντων βασιλείων και πολιτισμών στην ιστορία και την μυθολογία, μέχρι την ανεξήγητη εξαφάνιση προνομιούχων μελών του ζωικού βασιλείου ή το άδοξο τέλος συνταγών μακροβιότητας και διαχρονικών λύσεων, ο  επιστήμονας - και κατ' επέκταση ο πολίτης - καλείται να συμβιβαστεί με την ιδέα της ρευστότητας, των ανατροπών και των εκπλήξεων στο αχανές σύμπαν που τον περιβάλλει, αλλά και στα ρεαλιστικά θεμέλια της κοινωνίας που στεγάζει τον μικρόκοσμο της ζωής και των ονείρων του.
 
Η λογοτεχνία επιδεικνύει διαχρονικό ενδιαφέρον για αυτή τη θεματολογία και την προσεγγίζει από ποικίλλες οπτικές, είτε αναζητώντας τη χαμένη Ατλαντίδα, είτε, ακόμη καλύτερα, τα αίτια της εξαφάνισής της, είτε, στην ιδανική περίπτωση, το νόημα μιας τέτοιας εξαφάνισης, εστιάζοντας όχι τόσο στο γεγονός όσο στην αναγκαιότητα που γέννησε τον μύθο. Έτσι στο «Τι είδε η γυναίκα του Λωτ;» η Ιωάννα Μπουραζοπούλου δεν ερευνά την ιστορική αληθοφάνεια πίσω από την καταστροφή των Σοδόμων, ούτε τη θρησκευτική, γεωλογική ή άλλη αιτία αυτής της καταστροφής, αλλά την κοινωνική και υπαρξιακή σημασία μύθων φόβου και ενοχής και τα πολλαπλά επίπεδα ερμηνείας τους.


 
Ένα βιβλίο που αναδεικνύει όχι μόνο την αξία του συγγραφέα αλλά τον πλούτο του αναγνώστη, γιατί μπορεί να γίνει τόσο βαθύ και ουσιώδες, όσο βαθύς και ουσιαστικός είναι ο στοχασμός εκείνου που το διαβάζει, καθώς για την κατανόηση της κάθε μιας σκηνής χωριστά, δεν αρκεί η προσοχή του αναγνώστη αλλά απαιτείται η συμμετοχή του. Η έντεχνη ασάφεια της πλοκής και οι συνεχείς αντικατοπτρισμοί των εννοιών στη δράση,  μετατρέπουν σε αυστηρά προσωπικό το παιγνίδι του αποσυμβολισμού, ανάλογα με το επίπεδο, τα βιώματα και τα ιδεολογική σκευή εκείνου που το μελετά,  με αποτέλεσμα κλείνοντας το βιβλίο ο κάθε αναγνώστης να έχει διαβάσει ένα διαφορετικό μυθιστόρημα.
 
Την εποχή της πνευματικής τυποποίησης και της θεοποίησης του αυτονόητου, κάθε έργο που αναδεικνύει την συνθετότητα της ανθρώπινης σκέψης και δείχνει να αναγνωρίζει ότι το «κοινό» δεν είναι μια ομοιογενής μάζα αλλά ένα απρόβλεπτο σύνολο διαφορετικοτήτων, είναι ευπρόσδεκτο.
 
Σαράντα αιώνες μετά τη βιβλική καταστροφή  στα Σόδομα και τα Γόμορα, η ίδια εκείνη γη στις όχθες της Νεκράς Θάλασσας ανοίγει, κι ένα μυστηριώδες βιολετί αλάτι αναβλύζει. Η εμφάνισή του αλλάζει τη γεωγραφία τριών ηπείρων και μονοπωλεί το ενδιαφέρον της αγοράς. Η νέα ουσία δεν υπηρετεί, αλλά υπηρετείται. Καταδυναστεύει με τις ιδιοτροπίες της. Εθίζει με τη γεύση της. Υποδουλώνει με την αθόρυβη επιρροή της. Τα σύγχρονα Σόδομα, η «Αποικία», αποδεικνύονται πιο πανούργα κι από τη βιβλική ακόμη εκδοχή τους. Μια αποπνικτική ατμόσφαιρα περιβάλλει τα καλά κρυμμένα μυστικά τους και μόνο ένας άνθρωπος είναι σε θέση να τα ανακαλύψει: ο ανυποψίαστος Φιλέας Μπουκ, που μια νύχτα αλλιώτικη από τις άλλες θα κληθεί να λύσει το πιο σημαντικό σταυρόλεξο που επινοήθηκε ποτε.
 
Η Ιωάννα Μπουραζοπούλου, γεννήθηκε στην Αθήνα το 1968.  Σπούδασε Διοίκηση Ξενοδοχείων στην Ελλάδα και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο University of Buckingham της Αγγλίας, στον τομέα του Διεθνούς Ξενοδοχειακού Management. Το 2002 αποφοίτησε από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης, όπου εξειδικεύτηκε στη Διοίκηση Μονάδων Υγείας, και σήμερα εργάζεται στην Διοίκηση της 1ης Υγειονομικής Περιφέρειας Αττικής.    Έχει γράψει δύο ακόμα μυθιστορήματα «Το Μπουντουάρ του Ναδίρ» (2003) και «Το μυστικό νερό» (2005) καθώς επίσης και πολλά θεατρικά έργα, ενώ το 2009 θα κυκλοφορήσει το πρώτο της παιδικό βιβλίο «Το ταξίδι των τρολ».
 
Το μυθιστόρημά της «Τι είδε η γυναίκα του Λωτ;» απέσπασε το βραβείο «The Athens Prize for Literature 2008 του περιοδικού (δε)κατα»

Υποψήφιο, το 2011, για το ευρωπαϊκο βαραβείο λογοτεχνίας νέων και πρωτοεμφανιζόμενων συγγραφεων 

Το 2011 κυκλοφόρησε στη γαλλική γλώσσα. 



Το κείμενο δημοσιεύτηκε τον Ιανουάριο του 2009   

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Όψεις του παρόντος στο αντιφέγγισμα του μύθου

Μπλεγμένη στα "Μαλλιά του Φιν"